Kesäinen pyttipannu

Tämä blogaus sisältää reseptin lisäksi muutaman tuotesuosituksen. Sponssirahoja ei ole saatu vaan kyse on vilpittömistä mieltymyksistä.

Pyttipannu eli pyttis on kätevä ja monipuolinen ruoka. Kesäisen tästä pyttiksestä tekevät uudet perunat. Uudet perunat eivät toki kaipaa keittämistä kummempaa käsittelyä maistuakseen, mutta jos on vaikka päässyt käymään niin, että olet keittänyt pottuja yli tarpeen, voi ylijäämäperunat hyödyntää seuraavana päivänä paistoksessa.

Tässä pyttipannussa on käytetty perunoiden lisäksi paria mainiota kasviperäistä protskulähdettä, joita kannattaa lähimarketin hyllyiltä tiirailla. Toinen on SoFinen Tofu à la Minute- tofukuutiot. Nämä pienet, rapsakaksi paistuvat kuutiot ovat edullinen ja hyvänmakuinen lisä monenlaisiin pöperöihin, mutta pyttikseen ne sopivat erityisen hyvin. Lisäksi pannulle pääsivät Pirkan pakastetuotevalikoimaan ilmaantuneet soijapavut. Soijapavut ovat pullollaan proteiinia ja niiden aminohappokoostumus on täydellinen. Lisäksi näistä hehkeän vihreistä palkopalleroista saa linolihappoja, kuituja, kaliumia, kalsiumia, fosforia, rautaa, sinkkiä ja runsaasti B-, K- ja E-vitamiineja. Parasta soijapavuissa on kuitenkin miellyttävä maku ja napakka rakenne.

paistos3

Kesäinen pyttipannu

n. 700 g uutta perunaa
1 pkt SoFinen tofukuutioita
1 pss soijapapuja (Pirkka, pakaste)
2 porkkanaa
2 kesäsipulia varsineen
2-5 valkosipulinkynttä (maun mukaan)
1-2 rkl rypsi- tai oliiviöljyä (seesamiöljystä saa vinkeää lisämakua)
paprikajauhetta, suolaa ja pippuria maustamiseen
(2 rkl sitruunamehua, tuoretta persiljaa pinnalle)

  1. Keitä perunoita kunnes ne alkavat hieman pehmetä, mutta eivät ole läpikypsiä. Anna jäähtyä ja kuutioi.
  2. Kuori porkkanat ja siivuta ohuiksi lanteiksi. Pilko sipulit ja murskaa valkosipulinkynnet.
  3. Kuumenna öljyä pannussa. Paista porkkanalantteja ja valkosipulia muutama minuutti. Lisää tofukuutiot ja soijapavut ja paista hetki lisää. Lisää sitten perunat ja viimeisenä kesäsipuli. Paista kunnes kasvikset ovat kypsiä, mutta vielä napakoita ja perunat ovat saaneet väriä pintaan.
  4. Mausta paistos paprikajauheella, suolalla ja pippurilla. Halutessasi voit lisätä chilihiutaleita tai tehdä paistoksesta mausteisemman curryjauheella, jeeralla, korianterilla, kurkumalla… Tuoreen sitruunan mehu ja tuore persilja piristävät paistosta.
  5. Tarjoa paistos sellaisenaan tai ketsupilla ja sinapilla ryyditettynä. Myös esim. Hesburgerin vegaaninen valkosipulisoosi sopii pyttiksen kaveriksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s